Zelené potraviny během těhotenství a kojení

Každá budoucí maminka by měla začít se správnou výživou co nejdříve, protože jedině tak dá svému miminku vše potřebné. Pokud je těhotenství naplánované, tak s počátkem změny jídelníčku můžete začít i několik měsíců předem, protože vaše tělo si nashromáždí alespoň některé látky do zásoby.

Dodržujte zásady zdravé životosprávy a nebojte se přírodních doplňků stravy, které dodají vašemu organizmu případné chybějící látky. To vás totiž nejlépe připraví na náročné období těhotenství, šestinedělí a kojení.

Jezte pestrou stravu, do které se snažte zahrnout všechny skupiny z nutriční pyramidy, takže se nevyhýbejte masu, mléku, chlebu, čerstvému ovoci, zelenině, ale ani celozrnným výrobkům. Za zvážení stojí i dnes tolik populární zelené potraviny (zelený ječmen, chlorella, spirulina) nebo superpotraviny.

vyzivova-pyramida

Snažte se vypít alespoň 2 litry čisté vody denně, v těhotenství by ženy měly navíc vypít 300ml, kojící 700 ml jiných tekutin nejlépe ve formě nápojů, které obsahují minerály. Ideální je třeba zelený ječmen (nápoj z mladého ječmene).

Jezte více, ale ne dvojnásobně! Ženy s řádnou tělesnou hmotností by měly jíst v těhotenství asi o 300 kalorií více, než před těhotenstvím. V pozdní fázi gravidity by takové ženy měly vážit o 11-15 kilogramů víc než před těhotenstvím. Ženy s nadváhou by se měly pokusit přibrat mezi 7-11 kg, s podváhou naopak 11 až 18 kg.

Postarejte se o dostatečný přísun vápníku a železa. Doporučená denní dávka vápníku v těhotenství je 1200 mg , železa 30 až 100 mg. Jezte proto libové maso, vejce, luštěniny, ovesné vločky, mladý ječmen, sušené ovoce, dýňová semínka atd. Vhodná je i chlorella nebo spirulina, které pomáhají odstraňovat z těla nahromaděné škodliviny.

PÁLÍ VÁS V TĚHOTENSTVÍ ŽÁHA?

V těhotenství jezte často, ale v malých dávkách. Jedině tak bude mít vaše miminko stálý přísun živin, takže “uzobávejte“ například zelené potraviny, sýr, ořechy, ovoce atd. Navíc při menších a častějších porcích vás nebude tak často pálit žáha. Nápoj ze zeleného ječmene je potom na odstranění pálení žáhy naprosto nejlepší.

Používejte malé množství soli. I toto malé množství doplňujte ale dostatečným množstvím vlákniny (např. chlorelly) a vody. Jedině tak totiž zabráníte zácpě, která trápí mnoho gravidních žen.

Jezte mořské ryby, protože jsou vynikajícím zdrojem nenasycených mastných kyselin, bílkovin a jódu. Všechny tyto látky jsou nezbytné pro správný vývoj dítěte.

Nezapomínejte na výrobky z obilovin ve formě celozrnného pečiva, cereálií, nebo těstovin. Vhodná je i rýže a brambory, protože všechny tyto potraviny jsou zdrojem komplexních sacharidů, které zvyšují hladinu glukózy v krvi, takže poskytují energii pro růst vašeho miminka.

Jezte denně asi 650 g ovoce a 500 g zeleniny. Kromě toho se snažte konzumovat i zelené potraviny, protože ve všech je mnoho vitamínů, minerálních látek a vlákniny, takže pomáhají zajistit správný růst plodu.

ČEMU JE DOBRÉ SE V TĚHOTENSTVÍ VYHNOUT?

Nejezte syrové, nebo nedostatečně tepelně upravené maso, syrová vejce a syrové ryby. Mohou být totiž zdrojem nebezpečných mikrobů, které způsobují listeriózu, nebo toxoplazmózu.

Před přípravou jídla si vždy pečlivě umyjte ruce a nezapomínejte ani na omývání ovoce a zeleniny.

Omezte příjem potravin z bílé mouky, limonád a sladkostí, protože všechny tyto potraviny přispívají k obezitě.

Nevařte jídlo příliš dlouho, protože vysoké teploty a dlouhé vaření ničí většinu živin.

Neskladujte příliš dlouho ovoce a zeleninu v chladničce, protože ztrácejí výživné látky. Zelené potraviny uchovávejte v dózách, které jim zajistí sucho a temno.

Nepijte alkohol, protože může způsobit vývojové vady dítěte.

Nekuřte! Kromě známých škodlivin navíc kouření napomáhá i překyselení těla.

Nepijte velké množství kofeinu, protože snižuje vstřebávání železa.

Jezte pravidelně a nedělejte velký rozdíl ve velikosti porcí. Předejdete tak nevolnosti a nebudete miminko ochuzovat na dlouhou dobu od cenných látek.

Neužívejte žádné léky bez konzultace s lékařem!

KDE HLEDAT LÁTKY, KTERÉ V TĚHOTENSTVÍ POTŘEBUJETE?

Kyselina listová – zabraňuje vzniku vrozených vad, srdečnímu infarktu, mrtvici, rakovině tlustého střeva, plic, prsu a děložního čípku, ale taky se podílí na výrobě červených krvinek. Najdeme ji především v zelených potravinách, v čerstvé zelenině a ovoci, kvasnicích, vnitřnostech, pšeničných klíčcích, fazolích, hrášku a zrní.

Niacin (vitamín B3) – pomáhá trávicímu systému a poskytuje zdravý vzhled pokožky. Velkým zdrojem je chlorella, játra, libové maso, spirulina, drůbež, vejce, mladý ječmen, ryby, pšeničné klíčky, arašídy, fíky a datle.

Jód obsahují mořské ryby a jodizovaná sůl.

Vápník se vyskytuje ve všech zelených potravinách, mléku, sýrech, špenátu, nebo mandlích.

Železo obsahují játra, hovězí a telecí maso, spirulina, špenát, chlorella, fazole, rozinky, mladý ječmen, švestková šťáva.

Zinek je ve všech zelených potravinách, rybách, játrech, červené řepě, mrkvi a zelí.

A JAK JE TO S VITAMÍNY?

Vitamín A – je nezbytný pro správný růst kostí a funkci epitelu. Zlepšuje zrak, zvyšuje odolnost organismu proti infekci. Je možné ho nalézt v játrech, zelených potravinách, plnotučném mléku, sýrech, žloutcích, zelené listové zelenině, mrkvi, melounu a mořských rybách. Je potřeba si pamatovat ale jednu věc. Předávkování tímto vitamínem, zejména retinolem, může způsobit abnormální vývoj dítěte!

Vitamíny skupiny B – usnadňují trávení, zlepšují duševní bdělost, mají pozitivní vliv na srdce, nervový systém a svaly, zlepšují a posilují metabolismus, nervový systém a zlepšují imunitu. Ty lze nalézt v obilí, ovesných vločkách, masu, zelených potravinách, luštěninách, arašídech, otrubách, sušených meruňkách, droždí, houbách, těstovinách, zelí, hrášku, květáku, mrkvi, špenátu, bramborách a fazolích. Tady je na místě říct, že vitamín B12 se vyskytuje téměř výhradně v masu, ale obsahuje ho i chlorella a spirulina.

Vitamin C – posiluje imunitu, pomáhá při léčbě mnoha nemocí, snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Lze ho najít v mladém ječmeni, citrusových plodech, petrželové nati, brokolici, jahodách, rajčatech, paprice, ale obsahuje ho například i chlorella.

Vitamin D obsahuje ho chlorella, ryby, rybí tuk a sluneční světlo.

Vitamin E – má vliv na zdraví pokožky, vitalitu, únavu, navíc zabraňuje tvorbě rozsáhlých jizev po úrazech. Obsahuje ho chlorella, listová zelenina, pšeničné klíčky, žloutky, margarín, rybí olej, ořechy, rostlinné oleje, celozrnné obiloviny a špenát.

 

Pokud se budete držet těchto zásad, tak předejdete, nebo alespoň minimalizujete klasické těhotenské neduhy, které spočívají v různých křečích v lýtkách, drolení zubů, nebo pálení žáhy. Navíc dáte vašemu miminku vše, co potřebuje, takže kdyby umělo mluvit, tak vám poděkuje, jak jste se o něho starala ještě před jeho narozením.

 

ZELENÝ JEČMEN – LIKVIDUJE PŘEKYSELENÍ ORGANIZMU

1561669741jecmen-freshMladý ječmen Fresh – 100% přírodní a kvalitní sušená šťáva

  • zásobuje tělo vitamíny, minerály a enzymy
  • pomáhá udržovat zdravý imunitní systém
  • odstraňuje pálení žáhy
  • ideální na překyselení organizmu způsobené nevhodnou stravou
  • je zdrojem vápníku, železa, betakarotenu a řady vitamínů
  • obsahuje serotonin a melatonin
  • prospívá diabetikům
  • neobsahuje lepek
  • obsahuje ve srovnání s pšenicí 25x více draslíku, 37x více vápníku, více než dvojnásobek hořčíku, 5x více železa
  • Více se o mladém ječmenu dozvíte zde

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení