Superpotraviny – jsou opravdu tak super?

SuperpotravinyDnes jsou populární, slyšíme o nich na každém kroku a ti, kteří je vyzkoušeli, si je nemůžou vynachválit. Ano, jde o tzn. superpotraviny nebo zelené potraviny. Ale co to vlastně je a k čemu je to dobré? Víte, jaké superpotraviny jsou pro vás vhodné a které z nich stojí za vyzkoušení?

Ať už superpotraviny vyzkoušíte jako samostatnou součást jídelníčku a nebo je zamícháte do ovesné kaše, jogurtu, koktejlu nebo přesnídávky, jde o hodnotné potravinové doplňky, které pomáhají nahrazovat absenci zdravých produktů na našem trhu (ne, rajčata ani papriky ze supermarketu nám opravdu vitamíny nedoplní) a po kterých se budeme cítit lépe.

Pokud tedy nemáte možnost vypěstovat si vlastní ovoce a zeleninu, o kterých se dá říci, že jsou plné vitamínů a minerálů, věnujte pár minut stručnému představení zdravých potravinových doplňků patřících do množiny superpotravin.

 

1. Mladý ječmen

mladý ječmenKonzumaci mladých výhonků zeleného ječmene lze vystopovat až do doby 5000 let před naším letopočtem jako nejdříve pěstovanou sladkou trávu na světě. Vzhledem k obsahu živin je také označován jako nejlepší přírodní fast food. Existuje hodně důvodů, proč by náš jídelníček měl zahrnovat nápoj ze šťávy mladého ječmene. Je totiž bohatý na vitamíny A, B1, B2, B3, B6, C, E a K. Spolu se základními minerály (zinek, železo, vápník) obsahuje také velké množství hořčíku, fosforu a draslíku, je bohatý na antioxidanty a esenciální aminokyseliny a dodává tělu cennou vlákninu, která udržuje hladinu cholesterolu na přijatelné úrovni.

Mladý ječmen je také zdrojem přírodní detoxikace, posiluje naši imunitu a bojuje s infekcemi. Vzhledem k obsahu chlorofylu, vitamínu B, železa a fykocyaninu podporuje výtažek ze šťávy mladého ječmene růst kostní dřeně a tvorbu bílých i červených krvinek. Více o mladém ječmeni se můžete dočíst např. v článku Mladý ječmen – nápoj nejen pro gladiátory.

 

2. Červená řepa

červená řepaPřínosy červené řepy jsou notoricky známé. Tato typicky rudá zelenina pomáhá udržovat naši krev čistou tím, že má blahodárný vliv na naše játra a ledviny, tedy na naše dva filtrační systémy. Červená řepa obsahuje betain, který je důležitý jako prevence chronických onemocnění i jako ochrana našich vnitřních orgánů. Krev, která prochází přes naše játra, zásobuje důležitými látkami celé naše tělo a mělo by proto být našim cílem udržovat játra v dobré kondici. Více o červené řepě najdete v našem článku Červená řepa – chvála červené řepě.

Populárním způsobem, jak získat šťávu z červené řepy, je odšťavňování, které můžeme aplikovat i na jinou zeleninu i ovoce. Získáme tak nápoj, který obsahuje klíčové živiny pro náš organizmus. Do nápoje můžeme navíc přidat i šťávu z mrkve a trochu zázvoru a získáme velmi lahodný nápoj. Pokud nejste fanoušek odšťavňování, stačí také červenou řepu nasekat do salátu nebo přidat do polévky.

Červená řepa je také dostupná v práškové formě jako sušená šťáva z červené řepy. Pokud tedy hledáte jednoduchý a rychlý způsob, jak červenou řepu zařadit do jídelníčku, stačí jednu lžičku tohoto prášku přidat do vašeho nápoje, koktejlu, kaše nebo i palačinek.

 

3. Chia semínka

Chia semínkaChia semínka jsou posledním výstřelkem módy ve zdravém vaření a stravování. Už staří Aztékové a Mayové si je chválili pro jejich schopnost poskytovat dlouhodobou energii a chia semínka se tak stala mayským výrazem pro sílu. A proč jsou chia semínka tak ceněna?

Především je to pro vysoký obsah antioxidantů, které v našem těle vedou boj proti účinkům volných radikálů, které jinak dokáží celkem vážné poškozovat zdravé buňky a způsobují jejich nadměrné stárnutí a vážná onemocnění, jakými je např. rakovina. Chia semínka obsahují velmi slušnou porci bílkovin a esenciálních aminokyselin, ze kterých tak naše tělo může čerpat energii.

Jsou také vysoce ceněná jako přírodní zdroj železa, zinku, vápníku, hořčíku, vlákniny a dokáží absorbovat velké množství vody, díky čemuž zvětšují svůj objem 7-12x. Vytvářejí jemný a lehce stravitelný gel, který zabraňuje rychlému trávení potravy žaludečními enzymy. Tím hydratují tělo a oddalují pocit hladu.

 

4. Chlorella

chlorellaAno, zní to spíše jako nemoc, než jako zdravá potravina. Ale víte, proč byste mohli chlorellu začlenit do svého jídelníčku?

Chlorella je bohatým přírodním zdrojem vitamínů A, B1, B6, B12, C a E a na rozdíl od uměle vyrobených vitamínů z lékárny je tak vstřebatelnost těchto vitamínů z přírodních zdrojů v našem těle několikanásobně větší (lepší). Stejně jako všechna tmavě zelená zelenina je i chlorella zdrojem hořčíku, který pomáhá udržovat správnou hladinu cukru v krvi, zdravé srdce, mírní podrážděnost a nervozitu a je důležitý pro správnou činnost svalů a nervů. Chlorella obsahuje také další důležité minerály jakými je draslík, železo a vápník.

Chlorella je ceněná pro svoji schopnost detoxikovat a upravovat trávení. V dnešním světě konzumujeme (aniž bychom chtěli) velké množství toxinů, které přicházejí z potravin, ovzduší, vody nebo i kosmetických výrobků a proto je nutné náš organizmus čas od času detoxikovat a tím ho udržet delší dobu zdravý a dobře fungující. Chlorella na sebe dokáže toxiny a těžké kovy vázat a odvádět je z těla pryč. Podporuje také správnou mikroflóru ve střevech a pomocí rozpustné vlákniny čistí střevní stěny. Tím zlepšuje stravitelnost potravy a vstřebávání vitamínů a minerálů střevní stěnou. Je tak skvělou potravinou pro udržení našeho celkového zdravotního stavu. Více v článku Chlorella – je chlorella opravdu taková kouzelnice?

 

5. Spirulina

spirulinaSpirulina je modrozelená sinice, která obsahuje neuvěřitelné množství bílkovin, je skvělým zdrojem antioxidantů, vitamínu B, esenciálních aminokyselin a pro svůj obsah železa je doporučována i pro vegetariány. Najdeme v ní také 20x více vápníku než v mléce. Spirulina je proto ideální nejen pro děti a těhotné ženy, ale také pro seniory.

Spirulina pomáhá i při hubnutí, kdy zahání pocit hladu a zlepšuje spalování tuků při fyzické aktivitě. Její přínos je zmiňován i při onemocněních, jakými jsou např. senná rýma nebo cukrovka a navíc pomáhá eliminovat stres, únavu, úzkost a deprese. Posiluje imunitní systém (zlepšuje vstřebatelnost potravy střevními stěnami tím, že je čistí) a kognitivní funkce (paměť, pozornost, řeč, chápání, myšlení, koncentrace), které mají významný vliv na naši psychiku a vnímání okolního světa. Pokud chcete vědět, zda je účinnější chlorella nebo spirulina, dozvíte se to v článku Co je účinnější? Chlorella nebo Spirulina?

 

6. Acai Berry

acai-berryAcai je štíhlá palma rostoucí hlavně v záplavových oblastech brazilské Amazonie. Plodí drobné ovoce nejdříve zelené a po dozrání tmavě purpurové barvy vonící a chutnající jako čokoláda s lesními plody. Tvarem i velikostí jsou podobné borůvkám, ale naneštěstí pro nás nejsou tak lehce dostupné. Je velmi obtížné získat čerstvé plody acai, protože nejen že náročný je už jejich sběr, ale navíc se velmi rychle kazí. Proto se dnes dává přednost sušené formě, kdy je možné koupit sušené plody acai berry jako potravinový doplněk. Chuť acai lze přirovnat k chuti ostružin s hořkostí tmavé čokolády.

Bobule Acai jsou velmi významným antioxidantem. Jsou bohaté na bílkoviny, vlákninu, vitamín A a C, vápník, draslík a železo. Tím, že chrání tělo před nepříznivými účinky volných radikálů, pomáhají předcházet různým civilizačním chorobám (cukrovka, nemoci srdce) a projevům stárnutí. Díky obsahu omega-3 a omega-6 esenciálních aminokyselin také významně pomáhají předcházet vysokému krevnímu tlaku a hladině cholesterolu. Právem se tak řadí mezi ostatní superpotraviny.

 

7. Maqui Berry

maqui berryVšichni dnes ví, že borůvky, ostružiny, černý rybíz, acai nebo maliny jsou dobré pro naše zdraví. Ale málokdo zná superpotravinu, která je považována za nejsilnější antioxidant a kterou je právě maqui berry. Indiáni v Andách pili nápoj z plodů tropické palmy maqui po tisíce let a právě těmto rostlinám je přisuzována dlouhověkost těchto původních obyvatel.

Plody maqui jsou bohaté na antokyany (patří ke flavonoidům), které vykazují velmi vysokou antioxidační aktivitu, mají silný protizánětlivý účinek a proto přispívají ke snížení rizika vzniku degenerativních onemocnění, zánětů a tvorby rakovinných buněk v tlustém střevě. Antioxidanty v plodech maqui také pomáhají zabraňovat oxidaci cholesterolu v krvi, což je nežádoucí faktor pro vznik nemocí oběhového systému, infarktu, mrtvice a kornatění tepen. Maqui je také prospěšný pro udržení správné hmotnosti, protože po jídle snižuje hladinu cukru v krvi, čímž pomáhá zabraňovat vzniku nových tukových buněk.

 

8. Kustovnice čínská

kustovniceTyto starodávné bobule lze nalézt na stále zelených keřích rostoucích v subtropických oblastech v Číně, Mongolsku nebo Himálajích. Díky své sladké chuti a řadě zdravotních přínosů se plody kustovnice čínské dostaly do povědomí lidí po celém světě a v našich podmínkách je možné koupit je v sušeném stavu. Goji bobule nám dodávají, stejně jako celá řada dalších lesních plodů, zdravou dávku beta-karotenu, který udržuje zdravou pokožku. Jsou také oblíbené při dietách, protože obsahují vitamín C a vlákninu, ale zároveň mají nízký obsah kalorií. Jsou také přírodním zdrojem železa a vitamínu A (antioxidant, jehož nedostatek vede k nemocím očí a degeneraci buněk, které tímto rohovatí).

 

9. Zelený čaj Matcha

matchaUž se vám stalo, že jste se po obědě složili k televizi a s pocitem nulové energie se vám ani náhodou nechtělo vstát a jít dělat něco smysluplného? Potom je nejvyšší čas poohlédnout se po nějaké formě Matcha zeleného čaje. Všechny formy zeleného čaje obsahují aminokyselinu s názvem L-Theanin, která se vyskytuje výlučně v čajích, ale její obsah je u matcha zeleného japonského čaje nejvyšší. Spolu s obsahem teofylinu (podobný kofeinu) potom Matcha zelený čaj stimuluje náš organizmus, zvyšuje bdělost a zlepšuje koncentraci. Jedná se také o nejstarší japonský čaj, který se používá i při buddhistických ceremoniálech. Listy se po vyluhování nevyhazují, ale je možné je našlehat s vodou a naše tělo tak může čerpat z velkého množství živin, antioxidantů, vitamínů, minerálů a vlákniny. Všechny tyto látky působí blahodárně na lidské tělo a pomáhají mu v boji proti civilizačním chorobám, udržení duševní pohody a svěžesti.

 

10. Moringa

moringaJde o celkem novou superpotravinu, která pochází z Indie, kde se používala nejen jako zdroj energie, ale i jako léčivá rostlina. Nyní je stále více populární v tropických a subtropických oblastech, odkud se o ní šíří pozitivní zprávy do celého světa.

Protože má pro naše tělo hned několik důležitých vlastností, je moringa také nazývána jako „zázračný strom“. Obsahuje 25x více železa než je ve špenátu, 7x více vitamínu C než je v pomerančích, více vitamínu A než je v mrkvi, více vitamínu B než najdeme v arašídech, více vápníku než je v mléce a více draslíku než dostaneme z banánů. Díky obsahuje bílkovin je také ideální potravinou pro lidi, kteří se z jakéhokoli důvodu zříkají konzumace živočišné stravy.

Ti, kteří moringu vyzkoušeli, si ji chválí pro její pomoc s bolestmi hlavy, kožními nemocemi, nádory, cukrovkou nebo i malárií. Obsahuje celkem 46 různých antioxidantů a 90 živin a její přínos pro lidský organizmus byl prokázán i věděckými výzkumy. Moringu si můžete zakoupit v podobě prášku, který se vyrábí ze sušených listů. Prášek je možné přidat do zelených šťáv nebo smoothies, čímž jim dodáte chuť podobnou špenátu.

 

11. Lněné semínko

lnene-seminkoStejně jako chia semínka, je i lněné semínko důkazem, že ty nejlepší věci přicházejí v malých baleních. Staří Babyloňané a Egypťané používali lněné semínko v potravě i v lécích a dokonce mu dali královskou pečeť a přijali zákony prosazující pravidelnou konzumaci lněného semínka.

Lněné semínko obsahuje více polyfenolů než např. borůvky nebo více Omega-3 mastných kyselin než losos. Významně se podílí na snížení hladiny škodlivého cholesterolu v těle, pomáhá chránit naše cévy a udržovat zdravý trávící trakt. Spolu s významným obsahem antioxidantů a vlákniny má tak pro naše tělo celou řadu výhod. Nedostatek antioxidantů v těle má také za následek vznik zánětlivých procesů a oxidačního stresu, což vede ke vzniku vážných onemocnění. Lněné semínko tak pomáhá těmto stavům předcházet.

 

12. Camu Camu

camu camuMožná jste se právě teď dozvěděli o Acai berry a už je tu další ovoce ze stejné oblasti, kterým je Camu Camu. Stejně jako Acai se i Camu Camu pěstuje v oblastech amazonského deštného pralesa v Peru, Brazílii, Kolumbii a Venezuele, kde se jak listy, tak i plody této rostliny používají k léčebným účelům již po staletí. Camu se podobá švestce, velikostí citrónu, má světle oranžovou barvu a plody jsou významným zdrojem esenciálních aminokyselin a vitamínu C.

Camu pomáhá udržovat zdravé oči a dásně, má protivirové účinky, úspěšně bojuje s opary, pásovými opary i nachlazením, je fantastickým zdrojem draslíku, který potřebujeme pro správné fungování našeho srdce a ledvin. Je to také zdroj kyseliny gallové, která má antivirové a antioxidační schopnosti a kyseliny ellagové, která má protinádorové a antioxidační vlastnosti a má také chemoprotektivní účinek (omezuje oxidační stres buněk v organizmu).

 

13. Maca

macaMaca je kořen, který je příbuzný s ředkvičkou a běžně se konzumuje v práškové formě. Je bohatý na vitamín B, C a E, je přírodním zdrojem vápníku, zinku, železa, hořčíku, fosforu a aminokyselin. Jako zdroj železa nám pomáhá při tvorbě červených krvinek a při boji s anémií a nemocích srdce. Maca také udržuje zdravé kosti a zuby, přispívá k rychlejšímu hojení zevních ranek a kožních problémů jako je akné nebo jizvy. Má také schopnost snižovat citlivost pokožky ke změnám teploty a přispívá ke tvorbě svalové hmoty (při vhodném cvičení). U mužů i žen zvyšuje sexuální apetit a vytrvalost.

Nejlepší způsob, jak začlenit kořen Maca do jídelníčku je přidání prášku do džusu nebo snídaňových kaší. Budete tak čerpat ze všech přínosů této superpotraviny, jejíž chuť v jídle téměř nezaznamenáte.

 

14. Citrón

citronI když byste to možná nečekali, tak stejně jako červená řepa má i citrón své místo v tomto seznamu. Citrón je totiž jednou z nejzdravějších potravin na naší planetě. Toto citrusové ovoce je plné vitamínu C, má ale také vysoký obsah draslíku, který pomáhá udržovat zdravé srdce, mozek i nervovou soustavu. Díky jeho kyselosti si lidé nejsou vědomi toho, že citrón pomáhá mírnit příznaky poruch trávení a pálení žáhy, stejně jako nadýmání. Pokud jste k jídlu snědli něco s výraznou chutí, které se nemůžete zbavit, je citronová voda ideálním nápojem, jak osvěžit svůj dech.

Citrón také vyrovnává hladinu pH v těle a pomáhá při detoxikaci. I proto se hojně doporučuje pití citrónové šťávy krátce po probuzení, což pomáhá tělu nejen detoxikovat, ale také předcházet některým typům rakovinného bujení. Nejjednodušším způsobem konzumace je tak popíjení vody pokojové teploty, do které přidáme šťávu z jednoho citronu a popíjíme celé dopoledne. Pro oslazení můžete přidat např. Stevii.

 

15. Lucuma

lucumaLucuma je ovoce pocházející z Peru a je označováno jako zlato Inků. Vypadá jako mango, ale chutná jako sladké brambory. Je ceněno pro vysoký obsah živin a je považováno za symbol plodnosti.

Obsahuje hodně karotenu, což je antioxidant, který zpomaluje stárnutí buněk. Pomáhá udržovat zdravé oči a má vysoký obsah železa, vlákniny, niacinu (vitamín B3, jehož nedostatek se projevuje nespavostí a nechutenstvím) a velmi dobře chutná.

Díky sladké chuti je možné Lucumu přidat ve formě prášku do džusů, jogurtů, dezertů, ale i do čaje nebo kávy.

 

16. Baobab

baobabBaobab je ovocný strom, který je známý obyvatelům Afriky, kteří ho používají po dlouhá staletí při léčbě horečky, malárie a zažívacích potíží způsobených nedostatkem vitamínu C. Nicméně v mnoha zemích po celém světě bylo toto ovoce, které má citrusovou chuť, až donedávna celkem neznámé.

Baobab také patří mezi superpotraviny, obsahuje 10x více vitamínu C, než pomeranče, pro které sáhneme právě jako po známém zdroji vitamínu C. Kromě toho, že je vitamín C významným antioxidantem (pomáhá v boji proti volným radikálům) se také významně podílí na tvorbě kolagenu a elastinu, což jsou důležité bílkoviny, které zásobují naši pokožku a udržují ji pružnou, zdravou a bez vrásek. Vitamín C také pomáhá se spalováním tuků během cvičení, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj zubů, kostí a chrupavek a podporuje růst.

Pokud se tedy rozhodnete přidat baobab do svého jídelníčku, získáte kromě velkého množství vitamínu C také bohatý zdroj vápníku, mědi, železa, hořčíku, draslíku a zinku.


copyscape-seal-black-120x100Tento článek byl vytvořen provozovatelem těchto stránek. Jeho kopírování není bez předchozího písemného svolení firmy Clear shot s.r.o. dovoleno.

Plagiátorství je softwarově hlídáno a každé zjištění bude postihováno. Informace čerpejte, ale nekopírujte!